Internet of Things: zo rond 2015 het grote buzzword van dat jaar. Nu hebben we er al een tijdje meer weinig van gehoord. Gaat het Internet der Dingen (IoT) nog doorbreken? En zo ja: hoe dan?
Consumenten zouden IoT kunnen gebruiken om bijvoorbeeld de sleutels terug te vinden, om de auto te beveiligen of om de kinderen in de gaten te kunnen houden. Zakelijk kan het ook nog ingezet worden, op de B2B-markt. De procesefficiëntie kan verhoogd worden doordat er meer automatisering mogelijk is en op stadsniveau wordt er ook nog aan gewerkt, door middel van de zogenaamde ‘smart city’. Maar is dit genoeg?
Internet of Things groeit door!
Hoewel het even stil lijkt te zijn rondom Internet of Things: de markt blijft maar groeien. We staan er alleen niet zo bij stil. Volgens IT Pro zijn er al meer dan 3,6 miljard apparaten aangesloten op het internet dit jaar, die ons helpen bij dagelijkse helpen.
Er is meer en meer data nodig, terwijl het al aardig druk is op het wereldwijde web. Daarom is een 5G-netwerk nodig en moet data van IoT-apparaten dichterbij de bron blijven. Er is daardoor een verandering gaande: datacenters en edge computing moeten één worden binnen deze markt.
Meer sales en een hogere customer loyalty
Natuurlijk beginnen we bij onszelf: de ondernemer. Internet of Things gaat in 2022 meer betekenen voor ondernemers in de retail. Dankzij IoT kunnen we onze doelgroepen beter definiëren, leren we meer over hoe klanten denken, leren we meer over hun winkelgewoonten, behoeften en pushen we klanten meer aankopen te doen en werken we aan een hogere retentie ratio.
Hoe doen we dit dan? ‘Met Internet of Things!’ zou een te gemakkelijk antwoord zijn: een concreet voorbeeld is een winkel. We hangen in de winkel beacons op de muren en bij de toonbank. Zodra de klant in de buurt komt van de toonbank, krijgt deze via Bluetooth verbinding met de beacon. De klant krijgt een pushmelding dat hij of zij zich kan aanmelden voor de nieuwsbrief. Of: we geven een overzicht van de laatste aanbiedingen.
Kortom: met Internet of Things kunnen we in de retail flink uitpakken en meer klanten aan ons binden. Eerlijk is eerlijk: een winkel die je op de hoogte houdt van de laatste aanbiedingen is toch een winkel waar je terug wilt komen als klant?
De zorg profiteert
Internet of Things is niet alleen nuttig voor alledaagse taken voor de consument. Het helpt ons ook in de zorg. Stel je alle sensoren, RFID tags en smart beacons maar eens voor. Tussen 2022 en 2024 zal het aantal aangesloten apparaten verdubbelen.
Binnen de zorg kan een simpele sensor er al voor zorgen dat er altijd genoeg voorraad van een middel is. Dreigt de voorraad paracetamol op te raken? Dan bestelt de computer automatisch bij.
Uit voorspellingen blijkt dat in 2022 ongeveer 87 procent van de zorginstellingen IoT-technologie heeft omarmd. De mogelijkheden zijn hier dan ook eindeloos: of het nu om slimme pillen, thuiszorg, of het managen van gevoelige data gaat. Met de nieuwe wetten rondom persoonsgevoelige informatie heeft dat laatste een hoge prioriteit.
Bewustzijn over veiligheid
We moeten ons het komende jaar nog bewuster worden van onze veiligheid. Tel maar eens hoeveel apparaten je in huis hebt of zakelijk gebruikt, die verbinding hebben met het internet. Weet je ook hoe ze allemaal beveiligd zijn? Waarschijnlijk niet. Zo rond 2023 worden alle apparaten beter beveiligd.
Fabrikanten als Cisco, HPE en Dell werken al aan een specifieke infrastructuur om eindpunten beter te beveiligen. Zo wordt data loss voorkomen, krijgen we betere inzichten over de status van een netwerk, is er beveiliging tegen dreigingen en hebben we meer controle over user-rechten en wordt het mogelijk specifieke applicaties te whitelisten. Kortom: iedereen wordt een beetje netwerkbeheerder.
Smart cities: breken ze nu echt door?
Smart homes kennen we onderhand al: de netbeheerders en de overheid dringen burgers op om slimme meters te gebruiken, het liefst met een bijbehorende slimme thermostaat en dito meetmogelijkheden. Toch is er nog niet echt sprake van complete smart cities. Toch is dat waarschijnlijk een kwestie van tijd.
In Toronto werkt het bedrijf Sidewalk Labs aan een slimme buurt. Slimme sensoren hangen daarzo door de hele buurt heen, zodat alles wordt opgenomen: van looproutes tot de hoeveelheid dat er wordt gecarpoold, tot hoeveel mensen zich in een gebouw bevinden en welke temperatuur een gebouw heeft. Het idee erachter is dat de buurt comfortabel, veilig, handig en schoon is voor de mensen die er wonen. Het duurt nog wel even voordat het model is geperfectioneerd, maar daarna zou het een rolmodel kunnen worden voor alle woonwijken (ook in Nederland!).
Smart cars: zelfrijdende auto’s en honderden sensoren
We hebben nu al meer techniek in onze auto’s zitten dan waar we bij stil staan. Op het dashboard zie je meteen dat je oliepeil te laag is, of dat je remmen nagekeken moeten worden. Dat kan nog handiger: een app in plaats van een dashboard. Een push notificatie als er iets aan de hand is met de motor van de auto. Het kan allemaal. In 2022 is het werkelijkheid en dan vragen we ons af hoe we ooit zonder hebben gekund.
Diagnostische informatie destilleren is niet de enige functie van Internet of Things in smart cars. Het gaat nog veel verder: we kunnen de auto als een soort rijdende Siri of Alexa gebruiken. Vraag de auto maar eens hoe druk het nu is op de weg en of het niet makkelijker is een omleiding te nemen. Al deze functies gaan de manier waarop we de weg opgaan veranderen.
Is Internet of Things dus verdwenen? Zeker niet. We mogen er het komende jaar nog grote verwachtingen van hebben. We horen er even minder over in het nieuws, maar de ontwikkelingen zijn volop gaande. Nu in 2022 5G is ingevoerd, zullen we er nog veel meer over horen.