Wanneer jij een succesvolle website wil laten maken vraag je je natuurlijk af bij wat voor partij je deze opdracht het beste onder kan brengen. Je hebt hierin talloze opties, ieder met zijn eigen voor- en nadelen. Voordat je deze beslissing maakt is het belangrijk om kenmerkende eigenschappen te vergelijken en je keuze hierop te baseren. Ik heb hieronder een aantal opties voor je op een rij gezet.
Website laten maken door studenten
Allereerst kan je ervoor kiezen om jouw website te laten maken door iemand die nog op school zit. Het liefste heb je natuurlijk een student die een grafische opleiding doet en daar al het één en ander heeft geleerd over het maken van een website. Een MBO of HBO student kan handig en zeker goedkoop zijn, maar de vraag is natuurlijk of hij of zij al genoeg ervaring heeft opgedaan om jou goed te kunnen helpen met jouw opdracht.
Website laten maken door freelancers
Een andere optie is het inzetten van één of meerdere freelancers. Ik zeg bewust één of meerdere, omdat iedere freelancer zijn of haar eigen specialiteiten heeft. Vraag jezelf af of je alles bij één iemand wil onderbrengen of dat het ook mogelijk is om meerdere freelancers met verschillende expertises in een team samen te brengen. Dit kan wel voor het enige regelwerk gaan zorgen. Freelancers zijn doorgaans een betaalbare optie.
Website laten maken door platform
Er zijn ook voldoende platforms die je in staat stellen om een website te (laten) maken. Als je dit zelf wil doen kan je bijvoorbeeld terecht bij een Wix of Jimdo. Ik kan me ook goed voorstellen dat je hier zelf geen zin in hebt of tijd voor hebt en dat je het liever uitbesteedt aan een professional. Dan kan je bijvoorbeeld terecht bij Fiverr om een opdracht kan publiceren. Hou er wel rekening mee dat designers hier vaak buitenlands zijn en dit voor communicatieve problemen kan zorgen.
Website laten maken door bedrijven
Wellicht is samenwerken met een bedrijf dan de meest verstandige optie. Ook hierin kan je voor meerdere soorten bedrijven kiezen. Denk aan een startup, mkb-er of groot reclamebureau. In de regel betekent vaak hoe groter het bedrijf is, hoe meer jij betaalt voor hun diensten, omdat zij al hun personeel moeten betalen. Een startup is goedkoper, maar net begonnen. Vandaar dat veel mensen ervoor kiezen om hun website te laten maken in Amersfoort of een andere grote stad bij een mkb-er.